Pravzaprav govorimo o  Prusniku, brzicah pri Zagorju ob Savi v bližini bencinskega servisa MOL in nekdanje graščine Potiorek ter  Belem slapu, brzicah, pri železniškem tunelu med Trbovljami in Hrastnikom.

Po dolgotrajni suši, je v začetku meseca april 2022 gladina reke Save močno upadla in s tem na nekaterih mestih razkrila dno struge, mogočno reko pa spremenila zgolj v nekoliko večji potok. Pogled na razgaljene skale in balvane, ki jih običajno prekriva voda je kar klical po raziskovanju in fotografiranju.

 

S Cirilom sva se prvo odpravila do Prusnika.  Brzice, ki so v časih brodarjenja po reki Savi vzbujale strahospoštovanje vseh ki so pluli po Savi. Pisni viri poročajo, da so morali brodarji na tem mestu prepustiti krmilo posebno izurjenim pilotom, ki so plovila  varno krmarili preko razpenjenih valov. Za to uslugo so piloti prejeli plačilo, ki ga je določal posebni cenik  s pečatom Avstroogerskega monarha. Kako nevarne so te brzice pričajo pisni viri, da so tu potonile ladje s tovorom in posadkami. Tudi dogodek iz leta 2000, govori o tem, da so tu ugasnila tri mlada življenja drznih pustolovcev, ki so se na čolnu spoprijeli z neukročeno močjo teh brzic.

Nizka gladina reke nama je omogočila, da sva po suhem prišla vse do otoka, na sredini Prusnika , ki brzice deli na dva dela. To redko priložnost sva temeljito izkoristila in nastale so fotografije ki prikazujejo reko in njeno razgaljeno strugo v nekoliko drugačni luči.

 

 

 Brzice pri Belem slapu, so nekaj posebnega.

So nizvodno, zadnje na reki pa zato nič manj nevarne. Posebno težaven je bil prehod plovil proti toku.  Da bi prevoznikom olajšali tako plovbo , je bil ob brzicah zgrajen kanal po katerem so proti toku plule ladje, ki jih je vlekla vprežna živina. Ostanki tega kanala, ki je deloma obložen s kamnitimi bloki, deloma pa vklesan v skalo so vidni še danes. Tudi obrežje in bližnja okolica je polna ostankov gradbenih posegov v reko Savo in njeno obrežje.  Pred vhodom so še vidni oporni zidovi  ob katerih so pristajala plovila. Obrežje je tlakovano v bližini pa so v skalo vklesane vlečne poti. Vse skupaj predstavlja zanimiv tehnični spomenik. Upam, da bodo fotografije dovolj zgovorne, kakšen tehnični podvig je graditeljem uspel v 18. stoletju.

 

 

 Fotografije v galeriji so nastale v daljšem časovnem obdobju. Da bi dobila pogled iz zraka se je bilo potrebno povzpeti na vzpetine ob reki, ki ponujajo pogled na reko iz ptičje perspektive. Upava, da sva s fotografijami uspela vsaj nekoliko predstaviti reko Savo v našem kanjonu in obuditi predstavo na dogajanja na reki in ob njej v času, ko je ta predstavljala pomembno prometno žilo med vzhodom in zahodom in pomenila okno svet, podalpskemu prebivalstvu, preden je bila po dolini zgrajena železna cesta in so zamrli klici brodarjev.

Fotografije in tekst Bojan Šibila in Ciril Bec